NIEUWE PRODUCTEN DRAGEN ENTERTAINMENTMARKT

09-09-2008 @ 12:17

Nieuwe entertainmentproducten zoals blu-ray, downloads en games voor de laatste generatie consoles hebben ervoor gezorgd dat de markt voor entertainmentproducten in de eerste helft van 2008 in zijn totaliteit een bescheiden groei heeft kunnen realiseren. De effecten van het teruglopende consumentenvertrouwen en de illegale parallelmarkten zijn echter duidelijk zichtbaar in de resultaten van de muziek- en videomarkt, die krimpen.

Nationaal muziekproduct buitengewoon populair
In de eerste helft van het jaar kon het nationaal product rekenen op een ongekend forse belangstelling van het Nederlandse publiek. De omzet van muziekalbums van Nederlandse artiesten steeg met bijna tien procent. Vooral de albums van Alain Clark, Nick & Simon en Anouk zijn populair. NVPI verwacht dat deze stijgende lijn zich in de tweede helft van 2008 voort zal zetten met nieuwe albums van Jan Smit en Marco Borsato.

Blu-ray stimuleert verkopen nieuwe speelfilms
Vrijwel alle nieuwe speelfilms worden nu zowel op dvd als op blu-ray uitgebracht. Omdat één op de tien verkochte nieuwe speelfilms een blu-ray disc betreft, groeide dit deel van de markt in het eerste halfjaar van 2008 met meer dan 6% in consumentenomzet. Films als ‘Kite Runner’, ‘The Bourne Ultimatum’, ‘Die Hard 4.0’, ‘I’m legend’, ‘Simpsons the Movie’, ‘National Treasure 2’ en ‘Surf’s Up’ deden het goed. NVPI verwacht dat deze trend zich doorzet. In het najaar verschijnen bijvoorbeeld ‘Dark Knight’ en ‘Mamma Mia!’. Daarnaast is het ‘meeliften’ van oudere, eerder uitgebrachte titels op een nieuwe bioscoop- of dvd-release succesvol gebleken. Dat geldt zowel voor vervolgfilms als voor tv-series op dvd. Uitgevers en detailhandel spelen hier op in door het uitbrengen van speciale edities en aandacht op de winkelvloer.

Gaming is één van de meest beoefende vrijetijdsactiviteiten
De gamesmarkt laat opnieuw een forse groei zien, waarbij het vooral de consolegames zijn die - in combinatie met de verkoop van die consoles - voor zeer gezonde groeicijfers zorgen. Dat is niet verwonderlijk: er zijn games voor alle leeftijden en doelgroepen en het spelen van Games is in korte tijd is uitgegroeid tot één van de meest beoefende vrijetijdsactiviteiten.

Illegale parallelmarkten
De omvang van het illegale aanbod van auteursrechtelijk beschermde film en muziek op het internet is zo groot dat het de ontwikkeling van de legale online markt in de weg staat. Daarom is het tijd dat degenen die aan de poort van het internet staan mee helpen om op te treden tegen de verspreiding van illegaal aanbod. NVPI pleit er daarom voor dat Internet Service Providers hun verantwoordelijkheid nemen en maatregelen treffen.

Halfjaarcijfers Entertainmentmarkt 2008

  x miljoenen euro’s x miljoenen stuks
2008 2007 % 2008 2007 %
Albums  91,7 96.8 -5,2 7,5 7,8 -3,5
Singles  1,3 2,2 -38,9 0,4 0,5 -33,3
Muziekvideo (dvd/vhs) 15,5 17.1 -9,7 1,2 1,2 -4,2
Downloads 6,2 5,3 17,4 6,3 5,4 17,4
Totaal Audio 114,7 121,4 -5,5 15,4 14,9 2,9
             
VHS verkoop 0,03 0,1 -75,4 0,01 0,03 -79,9
dvd verkoop 143 149,1  - 4,1 13,8 14,3 -3,1
umd 0,2 0,4 -65,2 0,02 0,05 -61,8
Hd-dvd 0,3 0,1 236,7 0,02 0 483,6
Blu-ray 2,6 0,4 498,7 0,1 0,01 564,4
Totaal Video  146,1 150,2 -2,7 14,4 14 -2,7
             
PC games  19,7 26,2 -24,9 1,4 1,7 -20,4
Console games 115,2 82,9 39 3,3 2,7 21,6
Totaal Gamesdragers 134,9 109,1 24 4,6 4,4 5.3
             
Games hardware 118 72,9 61,9 0,6 0,3 64
Totaal Games 253 182 39      
             
Totaal Entertainmentdragers 395,7 380,7 3.9  34 33,7 0.7
             
Totaal Entertainmentmarkt 514,1 453,6 13,3      


Cijfers afkomstig van GfK Benelux Marketing Services en NVPI. De tabel geeft de consumentenbestedingen (inclusief btw) aan aanschaf van de genoemde entertainmentproducten weer. Directe of indirecte bestedingen aan het huren, lenen, kopiëren, luisteren, bekijken of op een andere manier consumeren van entertainmentproducten worden hier niet gerapporteerd.
bron: nvpi 8-9-2008

Gerelateerde nieuwsberichten

Deel dit artikel op: