Sterke omzetgroei wereldwijde entertainment- en mediasector

13-07-2007 @ 16:16

Consument besteedt komende vijf jaar massaal aan digitale media
    * PricewaterhouseCoopers presenteert Global Entertainment and Media outlook: 2007-2011
    * Internet, tv-distributie en videogames belangrijkste groeimotoren
    * Afschermen intellectueel eigendom de grote uitdaging

De wereldwijde entertainment- en media-industrie zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 6,4% groeien naar 2 biljoen dollar in 2011. Dit voorspelt PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar 'Global Entertainment and Media Outlook 2007-2011' die in Nederland is gepubliceerd. Het E&M-rapport stelt dat de sector zich in een duurzame groeifase bevindt. PricewaterhouseCoopers verwacht dat de bestedingen aan distributie via zogenaamde 'convergentieplatforms' - waarin bijvoorbeeld computer en televisie samenkomen - met minimaal 10% per jaar groeit en in 2011 meer dan 50% uitmaakt van de internationale bestedingen in deze sector.

Volgens het rapport zullen de bestedingen aan digitale en mobiele oplossingen jaarlijks tevens met 10% oplopen naar $153 miljard in 2011. In dezelfde periode groeit het aantal huishoudens dat op breedband is aangesloten met 300 miljoen tot 540 miljoen abonnees en het aantal draadloze abonnees met 1,1 miljard tot 3,4 miljard. De migratie naar digitale media heeft een nadelig effect op concurrerende omzetstromen, terwijl de door consumenten geproduceerde media de versnippering van content versnelt, aldus het rapport.
John Middelweerd, lead-partner in de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC, zegt hierover: "Content-, distributie- en technologiebedrijven moeten op een agressieve manier op zoek naar nieuwe relaties om de verschuiving naar convergentie aan te kunnen. Wij verwachten dat vanwege de migratie naar digitale media steeds meer fusies en overnames gaan plaatsvinden in de E&M-sector. Bovendien zijn de huidige bedrijfsmodellen onhoudbaar om tegemoet te komen aan de toenemende versnippering en om het intellectueel eigendom in digitale omgevingen goed af te schermen"

De wereldwijde advertentiemarkt stijgt in de prognoseperiode jaarlijks met 5,4% (samengesteld groeipercentage) van $407 miljard in 2006 tot $531 miljard in 2011. Internet blijft het snelst groeiende medium, met een verwachte samengestelde groei van 18,3% per jaar tot een niveau van $73 miljard in 2011. Adverteren op internet is daadwerkelijk volwassen geworden, en zal in 2011 goed zijn voor 14% van de internationale advertentiemarkt. Buitenreclame staat #2 in de lijst van snelst groeiende advertentiemedia, met een verwachte samengestelde groei van 6,5% per jaar.
Economische groei en een stormachtige E&M-markt zorgen voor een substantiële groei in de BRIC-landen. Met India en China voorop blijven de bestedingen aan E&M in de BRIC-landen in de komende vijf jaar groeien met 10% en meer per jaar en nemen daarmee 24% van de internationale E&M-groei in deze periode voor hun rekening. De bestedingen in de BRIC-landen nemen per jaar naar verwachting met 14,7% (samengestelde groei) toe, d.w.z. van $127 miljard in 2006 tot $251,5 miljard in 2011. Dit is meer dan drie keer de verwachte 5,5% voor de rest van de wereld.

John Middelweerd voegt hieraan toe: "De stormachtige omarming van breedband en draadloze toepassingen zorgt voor nieuwe digitale omzetstromen verspreid over verschillende segmenten. De groei van breedband stimuleert online-advertenties, terwijl de toenemende aantallen draadloze apparaten voor digitale muziek, videogames en tv-programma's de mobiele distributie een fikse impuls geeft. In de regio Azië wordt naar verwachting in 2011 $6,5 miljard besteed aan de distributie van tv-programma's via mobiele telefoons, tegenover USD 26 miljoen in 2006."

BELANGRIJKE ONTWIKKELINGEN PER SEGMENT
Adverteren op en toegang tot internet - De internationale internetmarkt is met 21,8% gegroeid en is hiermee het snelst groeiende segment van 2006. Het gaat hierbij om de vierde stijging op een rij van meer dan 20%. Adverteren op internet nam met 37,9% toe en de bestedingen aan internettoegang met 18,8%. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de migratie van internetabonnees van inbelverbindingen naar breedband. Kabelexploitanten en telefoonmaatschappijen hebben "triple play"-pakketten op de markt gebracht die breedband met televisie en telefoondiensten combineren. Internationaal gezien neemt internetadverteren en toegang tot internet naar verwachting toe van $177 miljard in 2006 tot $332 miljard in 2011. Dit is een samengestelde groei van 13,4% per jaar. Amerika heeft momenteel nog het grootste aantal internetgebruikers. Echter, vanaf 2009 zal die eer toebedeeld zijn aan China. Overigens is in Nederland volgens Europees onderzoek van IAB en PwC vorig jaar €564 miljoen uitgegeven aan internetreclame. Vooral 'search advertising', bijvoorbeeld via een zoekmachine als Google, stijgt snel in populariteit. In Europa maakte deze vorm van adverteren 45% van de totale bestedingen uit.

Tv-distributie - De internationale tv-distributiemarkt, het op een na snelst groeiende segment, steeg met 9,4% in 2006, een verbetering in vergelijking met de stijging van 6,5% in 2005. Een agressieve uitrol van internetprotocol televisie door telefoonbedrijven stimuleert de concurrentie en het aantal abonnees. Kabelexploitanten migreren hun abonnees naar digitale platformen die niet alleen maandelijkse abonnementsgelden opleveren, maar ook de markt voor video-on-demand vergroten. Mobiele televisie als belangrijk distributiekanaal is aan een opmars bezig, vooral in Azië, dankzij nieuwe services en verbeterde draadloze toestellen. Internationaal gezien is de verwachting dat de tv-distributiemarket toeneemt van $161 miljard in 2006 tot $251 miljard in 2011: een samengestelde groei van 9,3% per jaar.

Videogames
- Dit jaar nog zal de gamesindustrie in de VS de muziekindustrie voorbij streven. De introductie van een nieuwe generatie consoles voor videogames en de daarmee gepaard gaande toename in de verkoop van games zorgde in 2006 voor een stijging in de bestedingen van 14,3%. Nieuwe consoles waarmee internet-gaming mogelijk is en de toenemende penetratiegraad van breedband zal de groei van de online-gamemarkt aanzienlijk stimuleren, terwijl een nieuwe generatie draadloze apparaten de vraag naar draadloze games zal bevorderen. Internationaal gezien nemen de bestedingen aan videogames naar verwachting toe van $32 miljard in 2006 tot $49 miljard in 2011: een samengestelde groei van 9,1% per jaar. In 2011 zal er voor $950 miljoen aan advertenties omgaan in games.

Sport - Sport is in 2006 toegenomen met 12%, de sterkste stijging in de afgelopen vijf jaar. Dit is te danken aan de FIFA Wereldbeker, de Olympische Winterspelen en de terugkeer van de National Hockey League (NHL) in Noord-Amerika. De concurrentie drijft de vraag naar televisierechten naar verwachting flink op in de tv-distributiemarkt, waardoor er recordtransacties zullen plaatsvinden. Internationaal gezien nemen de bestedingen in het sportsegment naar verwachting toe van $96 miljard in 2006 tot $124 miljard in 2011: een samengestelde groei van 5,2% per jaar.

Televisiemaatschappijen (uitzending en kabel) - De markt voor tv-netwerken is met 6,2% gegroeid in 2006, hetgeen vergelijkbaar is met de groei van 6,3% in 2003 en 2005, maar echter aanzienlijk minder dan in 2004, toen de Olympische Zomerspelen veel advertentie-inkomsten genereerden. 'Multi channel'-reclame wordt de snelst groeiende sector in iedere regio, aangemoedigd door de grote toename in digitale huishoudens. 'High-definition'-televisie (HDTV), nieuwe kanalen en economische expansie geven tevens een stimulans aan reclame ongecodeerde (free-to-air) kanalen. Internationaal gezien zullen de bestedingen in dit segment toenemen van $172 miljard in 2006 tot $228 miljard in 2011: een samengestelde groei van 5,8% per jaar.

Films - Films waren in 2006 bezig met een comeback, met een toename van 2,9% na een daling van 2,6% in 2005. Internationaal gezien nemen de bestedingen in dit segment toe van $81 miljard in 2006 tot $103 miljard in 2011: een samengestelde groei van 4,9% per jaar. Een flink aantal filmtoppers zorgde in iedere regio voor een forse toename in het bioscoopbezoek, en gaf daarmee tegelijkertijd de thuisvideomarkt een steuntje in de rug. Digitale "download-to-own" streaming-diensten genereren additionele inkomsten en de kaartjesverkoop wordt bevorderd door digitale bioscopen.

Kranten - Internationaal gezien neemt de krantenmarkt toe van $181 miljard in 2006 tot $201 miljard in 2011: een samengestelde groei van 2,1% per jaar. In EMEA, de grootste krantenmarkt, nemen de bestedingen toe van $66 miljard in 2006 naar $74 miljard in 2011.

BELANGRIJKSTE ONTWIKKELINGEN PER REGIO
De VS blijft de grootste maar langzaamst groeiende E&M-markt, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 5,3% naar $754 miljard in 2011. De bestedingen in de VS aan internetadverteren en toegang tot internet overtreffen in 2009 de bestedingen aan advertenties in dagbladen. Azië (incl. Pacific) blijft de snelst groeiende regio in de komende vijf jaar, met de grootste economische groei. De bestedingen in Azië zullen jaarlijks gemiddeld met 9,6% groeien van $297 miljard in 2006 naar $470 miljard in 2011, vooral door internet, tv-distributie, casino- en videogames. India zal het snelst groeien in de komende vijf jaar met een samengestelde jaarlijkse groei van 18,5%, gevolgd door China met 16,8%. De Latijns-Amerikaanse E&M-markt zal naar verwachting jaarlijks met 8,9% groeien tot 68 miljard dollar in 2011. En EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), de op een na grootste markt, zal jaarlijks met 5,5% groeien naar $617 miljard in 2011. Tv-distributie, internetadverteren, internettoegang en videogames zijn in EMEA de snelst groeiende segmenten.

De 'Global Entertainment and Media Outlook: 2007-2011' van PricewaterhouseCoopers, 8e jaargang, bevat diepgaande analyses van en prognoses voor 14 belangrijke branchesegmenten in vijf internationale regio's - de Verenigde Staten, EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika), Azië (Azië en Pacific), Latijns-Amerika en Canada - plus een 'Global Overview'. Het rapport is te bestellen in boekvorm of in elektronisch formaat (PDF) voor een bedrag van $995. Tevens zijn de hoofdstukken per segment te bestellen voor $95. Deze zijn alleen elektronisch beschikbaar.

voor meer info: http://www.pwc.com/