De Media, een middel zonder doel?

12-11-2003 @ 22:41

Op 27 november 2003 heeft de Club of Amsterdam een debat met als onderwerp the future of the Media & Entertainment Industry.En van werelds grootste bedrijfssectoren is compleet de weg kwijt. Er zijn vele scenario's voor de toekomst van de media. Toch lijken de meeste scenario's conflicterend te zijn. Het ontbreken van een visie voor de toekomst laat de hele sector op een complete chaos lijken. Wat moet de media doen om een stabiele sector te worden? Willen we eigenlijk wel dat de media een stabiele sector wordt? En is het een optie om terug te gaan naar die goede oude tijd? In de media zijn er verschillende ontwikkelingen die het moeilijk maken om een visie voor de toekomst te ontwikkelen voor een media bedrijf. Niet werkende business modellen, concurrentievervalsing, nieuwe technologien en de opkomst van gratis media kunnen samen leiden tot diverse scenario's.Business modellen lijken niet goed meer te werken in de media sector. AOL-Time Warner had in 2002 een verlies van 90 miljard dollar. Dit is het grootste verlies van een mediabedrijf in de geschiedenis. De platenindustrie heeft een business model waarin de eigen klanten voor het gerecht worden gesleept. Is de platenindustrie gek geworden? De overheid zou in theorie een betrouwbare partner moeten zijn voor private investeerders en hen niet Europa uit moeten jagen. Hoe zou de verhouding moeten zijn tussen publiek en privaat gefinancierde organisaties in de media? De BBC wordt publiek gefinancierd (4,3 miljard euro) en wordt ook wel een broadcasting gorilla genoemd. Door haar activiteiten maakt ze het zelfs voor bedrijven buiten de UK moeilijk om een commercile nieuwssite in de lucht te houden. Hoe groot zou een organisatie als de BBC eigenlijk mogen zijn?Vele open vragen kenmerken de situatie waarin de media zit. Op het moment lijkt de media een middel zonder doel. Een visie ontwikkelen is een grote en belangrijke uitdaging voor deze sector. Tijdens het debat van de Club of Amsterdam zullen deze ontwikkelingen en de achtergronden kritisch worden bekeken. De inleiders van de discussie zijn Michel Mol (Internet Cordinator, NOS), Gerd Leonhard (Futurist voor muziekindustrie, voormalig directeur van licensemusic.com, USA/Zwitserland) en James M. Dorsey (Buitenland Correspondent, The Wall Street Journal, Turkije).Vervolgens zal het forum in interactie met het publiek ingaan op de inleidingen van de drie sprekers. Wat moeten we doen om een gezonde media sector te ontwikkelen? De leden van het forum zijn Monique van Dusseldorp (New Media Consultant) en John M. Middelweerd (Partner binnen PricewaterhouseCoopers, Audit practice). Jonathan Marks (Creative Media Consultants) is discussieleider van deze avond.Club of Amsterdam about the future of the Media & Entertainment IndustryDatum: donderdag, 27 november 2003, 18:30-22:15 Meer informatie over de VIP receptie (17:30-19:00) kunt u vinden op de Ticket Corner Plaats: PricewaterhouseCoopers, Prins Bernhardplein 200, Amsterdam [naast het Amstelstation] Kaarten zijn online verkrijgbaar of aan de balie (behalve VIP en kortingskaarten): Kaarten: 79,- online / 89,- aan de deur. VIP kaarten: 129,- online. Studenten betalen: 25,- online / 29,- aan de deur. Om in aanmerking te komen voor de studentenkorting dient de student jonger te zijn dan 30 jaar.Discount kaarten (voor leden van: IPAN, NGI, Immovator, The World Future Society, PricewaterhouseCoopers): 69,- online / 89,- aan de deur. De online Ticket Corner vindt u op:http://www.clubofamsterdam.com/ticketcorner.html

Gerelateerde nieuwsberichten

Deel dit artikel op: