Sterke stijging internetbellen, online bankieren en video's downloaden door internetgebruikers

26-02-2007 @ 17:07

Sterke stijging internetbellen, online bankieren en video’s downloaden door internetgebruikers

Uit onderzoek onder 1200 Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgevoerd door Interview•NSS, in opdracht van Interactive Advertising Bureau Nederland, blijkt dat internet, net als in 2005, de 3e plaats inneemt als het gaat om de relatieve tijdsbesteding aan media. In Nederland hebben nu ruim 10 miljoen mensen toegang tot internet, waarvan 87% via breedband. Gemiddeld besteedde men eind 2006 de meeste tijd (36%) aan televisiekijken, gevolgd door radio (31%) en internet (20%). Aan dagbladen en tijdschriften worden respectievelijk 8% en 5% van de beschikbare mediatijd besteedt. Onder jongeren is internet het meest gebruikte medium. Van alle tijd die beschikbaar is voor media neemt het medium in deze doelgroep met 43% de eerste plaats in.

Het jaarlijkse IAB Mediaconsumptieonderzoek laat zien dat men in 2006 gemiddeld 62 minuten per dag aan  internet besteedt. Het populairst zijn nog altijd surfen (22 minuten), e-mailen (21 minuten) en chatten (13 minuten). De sterkste stijgers zijn telefoneren via internet, online bankieren en het downloaden van videobestanden, ook al worden hieraan nog slechts minuten per dag besteed.

IAB-voorzitter Marco Derksen: “Wat ik één van de meest interessante uitkomsten van dit onderzoek vindt, is het gegeven dat er sprake is van convergentie van mediaconsumptie. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een derde wel eens via internet naar de radio luistert. In 2005 was dat nog een kwart, een flinke stijging dus. Dat geldt ook voor het telefoneren via internet, dat steeg van 8% naar 25% in een jaar tijd en blijkt vooral onder vrouwen erg populair! Ook het tv-kijken via internet steeg sterk: van 7% naar 16%. Om allerlei redenen interessante bevindingen, bijvoorbeeld in termen van het bereik van radio- en televisiecommercials. Verder is een interessant gegeven dat binnen de groei van breedbandaansluitingen een bovengemiddelde groei zit van 50-plussers. Een interessant gegeven voor adverteerders die met hoogwaardige content in contact willen komen met deze doelgroep.”

In het onderzoek is ook de hardwarepenetratie gemeten. Opvallende stijgers: de desktop-pc (van 60% in 2005 naar 70% in 2006), de digitale fotocamera (van 59% naar 69%), digitale en satelliettelevisie (van 16% naar 25% en de flatscreen televisie (van 10% naar 23%).

Derksen vervolgt: “Het is voor de branche een opsteker dat de Nederlandse internetgebruiker positief gestemd is over een aantal ontwikkelingen. Zo is maar liefst tweederde het eens met de stelling dat internet hét medium van de toekomst is, is 63% het eens met de stelling dat internet de aantrekkelijke elementen van veel verschillende media met elkaar combineert en dat al bijna de helft van de respondenten zich via internet oriënteert op aan te schaffen producten. Overigens mag ook vermeld worden dat 43% van hen het niet eens is met de stelling dat televisiekijken via internet de toekomst heeft. De vraag is hier natuurlijk welke perceptie de respondenten hierbij hebben: kijken via de pc of de tv is natuurlijk een wereld van verschil! Hoe dan ook, het blijft een gegeven dat er een discrepantie zit tussen de hoeveelheid tijd die Nederlanders aan internetgerelateerde media besteden, de 20% dus, en de bedragen die adverteerders besteden aan deze media, gemiddeld zo’n 6% van hun budget. Als brancheorganisatie is het ons veel waard deze kloof kleiner te zien worden.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Deel dit artikel op: