WILLEM VAN KOOTEN OVER MARISKA VERES / SHOCKING BLUE

12-12-2006 @ 09:07

 

Het komt maar hoogst zelden voor dat je achteraf precies kunt vaststellen waar en wanneer iets begonnen is. Dat geldt wel heel in het bijzonder voor de geschiedenis van de popmuziek, waar meestal sprake is van een loterij, met heel veel nieten. Dit geldt niet voor de carrière van Mariska Veres, want ik was aanwezig toen ze ontdekt werd voor Shocking Blue.  Dat gebeurde op een maandagavond begin september 1968. 's Maandagsmiddags werd altijd de nieuwe Top 40 van die week bekend gemaakt, de Top 40 die aan het eind van de week op zaterdagmiddag om 2 uur  door Radio Veronica werd uitgezonden. Die maandagmiddag werd bekend dat Golden Earring 's Dong Dong Diki Dong die week nr 1 zou staan, het eerste nummer 1 van Golden Earring. Reden voor een feestje, dat overhaast georganiseerd werd die avond in de Vuntushoeve in Oud-Loosdrecht, een bekende dancing in die dagen, recht tegenover Jachthaven van Dijk, waar altijd het Loosdrechts Jazzfestival plaatsvond. Beide uitgaansgelegenheden bestaan helaas allang niet meer.
In de Vuntushoeve speelden meestal live-bands. We ontdekten daar eerder al de Shoes. In september 1968 speelden the Bumble Bees in de Vuntushoeve. Ook op de avond van het Golden Earring feestje. Happig als we waren op feestjes in die tijd werd het festijn druk bezocht door -uiteraard-de leden van de Golden Earring en hun crew, maar ook door collega-artisten, disc-jockeys, platenproducers, managers, en ook door de manager van Shocking Blue, Cees van Leeuwen, eerder al manager van the Motions, Robbie van Leeuwen s band voor Shocking Blue. Om misverstanden te voorkomen: Robbie en Cees zijn geen familie van elkaar. Wel zijn ze alletwee uit Den Haag afkomstig, toen de nummer 1 muziekstad van Nederland. De Bumble Bees hadden een heel mooi meisje als zangeres, dat nog heel goed kon zingen ook: Mariska Veres, en ze bleek net als bijna iedereen aanwezig die avond, ook uit den Haag afkomstig. Vooral de Jefferson Airplane nummers die ze zong, maakten diepe indruk. Ook op Cees van Leeuwen. De manager van Shocking Blue, dat net een eerste tamelijk succesvolle single, Lucy Brown is Back In Town, achter de rug had, had een groot probleem. Z,n zanger, Fred de Wilde moest binnenkort in dienst, en Robbie en Cees zochten eigenlijk een zangeres, als opvolger, iemand in de stijl van Grace Slick, de zangeres van Jefferson Airplane, waar Robbie een gote fan van was. En daar stond ze ineens ,Bingo: Mariska Veres, a goddess on a mountain top, zoals ze nog geen jaar later zou zingen in de song die haar en Shocking Blue wereldberoemd zou maken: Venus.
Ondanks aanvankelijk tegensputteren van Robbie van Leeuwen toen het puntje bij het paaltje kwam-Shocking Blue met een zangeres, daar moest hij eigenlijk wel erg aan wennen, raakte hij al  snel als componist zo geinspireerd dat  begin december 1968 al de eerste Shocking Blue  single  met Mariska Veres uitkwam, Send me a Postcard, dat snel gevolgd werd door Long Lonesome Road. Beide platen bereikten de top 20, beide nummers hadden poprock-, zeg maar Jefferson Airplane invloeden Begin juni 1969 werd in de Soundpush Studio in Blaricum op 1 dag - totale kosten nog geen 1500 gulden, Venus opgenomen.Net als de eerste 2 hits, ook op 1 dag. Robbie van Leeuwen, gitarist/producer/componist wist precies wat hij wilde, en hij hield bovendien niet van lange studiosessies.
Op 21 juni 1969 kwam Venus hier uit, en het werd onmiddellijk een groot succes. Het kwam tot nummer 3 in de top 40, maar het meest bijzondere- bijna gelijktijdig stormde Venus naar de eerste plaats in België, zowel aan de Vlaamse als aan de Waalse kant, met enorme verkopen.
Ik geloof dat er  in de zomer van 1969 meer dan 100.000 singles van Venus in Belgie verkocht werden, terwijl de teller in Nederland op zo'n 40.000 bleef steken. Door dat enorme succes in Belgie wisten we het zeker; dit wordt een hele grote internationale hit. Duitsland volgde vrijwel direct, Frankrijk meteen daarna, en toen was de trein niet meer te stoppen. Shocking Blue en Mariska Veres waren een internationaal fenomeen geworden, met TV optredens in alle grote popshows van Europa.
Intussen werd er hard gewerkt aan de eerste LP van Shocking Blue, die At Home zou gaan heten, en in het spoor van Venus ook een groot succes werd, ook in heel Europa. Daar reisde op dat moment een man rond, een Amerikaanse koopman in  tandartsbenodigdheden, -spiegeltjes en tangetjes-  en ander ongeregeld goed, Hal Charm geheten,die op de een of andere wijze  onderweg Venus had gehoord, zich naar Nederland spoedde, zich bij Veronica meldde, in contact kwam met Jan van Veen, die hem verwees naar Pink Elephant/Dureco, toen de platenmaatschappij van Shocking Blue, maar Hal Charm ook opmerkzaam maakte op een ander succes van Nederlandse makelij, Ma Belle Amie van Tee Set . Het resultaat was dat Hal Charm  z'n vriend en partner Jerry Ross, tot voor kort producer van Mercury Records en sinds begin 1969 eigenaar van zijn eigen independent label, Colossus Records, naar Nederland ontbood. Op zoek naar meer hoorden ze de eerste single van George Baker, Litlle Green Bag , en die namen ze ook gelijk maar in licentie. Jerry Ross 'Colossus Records bracht ze alle 3 uit, en het werden alle drie grote hits in de USA in het eerste half jaar van 1970. Met Venus als verreweg de grootste, want dat werd nummer 1, en een millionseller.
Daarna was het hek helemaal van de dam. Overal in Noord- en Zuid Amerika werd Venus nummer 1, en werd de opvolger Mighty Joe ook een grote hit. Toen kwam Australie, en toen kwam Japan, waar het succes werkelijk verbijsterend was. De grootste hit daar werd Never Marry A Railroad Man, bijna 1,5 miljoen exemplaren, alleen al in Japan, alleen al van dit nummer. Toen ik in 1971 met Shocking Blue op tournee naar Japan ging, ontdekten we pas dat de Japanners Never Marry A Railroad Man een beetje gespind hadden, zodat het iets meer up-tempo was dan de versie die in Europa uitgebracht was. We wisten van niets, vonden het maar raar, maar de Japanse fans vonden alles spannend dat met Shocking Blue te maken had.
Toen hielden we onze mond maar.
Mariska Veres vond het allemaal prachtig. Ze genoot op haar eigen, ingetogen manier. Stond altijd op tijd klaar voor optredens, en miste er nooit een. Geen drank, geen drugs voor haar. Een zeer professionele zangeres, die deed wat van haar verwacht werd, en zich daarna op haar kamer terugtrok.
Zo is ze altijd gebleven, ook nadat Robbie van Leeuwen zich in 1973-het reizen moe uit Shocking Blue terugtrok. Mariska ging door met Shocking Blue, en trad later ook op met haar Shocking Jazz Quintet. En nog later met het zigeunerensemble van Andrei Serban, met de muziek van haar vader, violist en orkestleider Lajos Veres. Daar lagen Mariska's roots, van die muziek hield ze echt. Ik ben blij dat ik 3 jaar geleden haar grootste wens in vervulling heb laten gaan: een CD met zigeunermuziek, Mariska als zangeres met het ensemble Andrei Serban. Nu zou het te laat geweest zijn.
Nederlands grootste popdiva is niet meer. Het gezicht van de Gouden Eeuw van de Nederlandse popmuziek begin jaren 70-heeft ons voorgoed verlaten.

Bronvermelding: Willem van Kooten (directeur/eigenaar Red Bullet)