Adverteerders hebben in 2017 meer geïnvesteerd in radioreclame dan in voorgaande jaren. De totale radioreclamebestedingen komen uit op € 226 miljoen netto. De spotbestedingen zijn gestegen met € 1,5 miljoen. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

Renault blijft de grootste radio adverteerder van Nederland en liet haar radioreclamezendtijd met 20% stijgen. Ziggo wist het luisterpubliek ook goed te vinden en zond fors meer commercials uit. Ziggo klimt van de 4e naar de 2e positie in de lijst grote radioadverteerders. Retailers Kruidvat en Lidl waren ook meer aanwezig dan in 2016 en bezetten met hun reclame-inzet de 3e en 4e plaats. T-Mobile verdubbelt zelfs haar radioreclame-uitzending en stijgt daardoor met stip naar nummer 5 (nummer negen in 2016). Bron: Nielsen.

De radioreclamebestedingen zijn te verdelen in spotreclame en non-spot. De spotbestedingen in 2017 zijn € 214,3 miljoen; dat is € 1,5 miljoen hoger dan in 2016. De non-spot bestedingen, alle merkcommunicatie buiten de reclameblokken, laten een daling zien en komen uit op € 11,4 miljoen (2016: € 12,2 miljoen).

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Adverteerders vinden op radio een mooie en betrouwbare omgeving voor hun reclameboodschappen. Radio is vrij toegankelijk en heeft een groot bereik met elke week meer dan 13 miljoen luisteraars. Door de groei van digitale radio zijn er steeds meer commerciële mogelijkheden. 2017 was een jaar zonder grote sportevenementen; dit zorgt mede voor een lichte daling in non-spotbestedingen op radio. De ontdekking van onze Oranjeleeuwinnen kwam in mijn ogen te laat voor goede branded contentacties. De finaleplek van het vrouwenvoetbal zal in de toekomst veel meer non-spotacties opleveren. Adverteerders hebben hun merkcommunicatie vooral ingezet binnen de reclameblokken en dat veelvuldig gedaan.“

www.rab.fm
www.nielsen.com

RAB: radioreclamebestedingen in 2017 gestegen met 1,5 miljoen euro