Digitaal radio luisteren populair

22-12-2014 @ 15:38

Uit het GfK onderzoek Trends in Digitale Media (december 2014) blijkt dat in het digitale luistergedrag in 2014 niet veel is veranderd. Ondanks meer connected devices en nieuwe toepassingen van audio blijft radio onverminderd populair. De digitale radioluisteraar is jong, hoger opgeleid, een sociaal mediadier en een lichte TV-kijker.

Opvallend is de gelijke verdeling van de desktop, laptop, smartphone en settop box; ongeveer een op de vijf digitale Nederlanders luistert wel eens naar de radio via deze apparaten. Tablet gebruik lijkt te stabiliseren rond de 10% en de streaming audiospelers zitten nog in de groeifase met nu 13%.

Ook in luistertijd zien we overeenkomsten in apparaten. Via de computer (desktop en laptop) wordt gemiddeld 93 minuten per week naar de radio geluisterd. De luistertijd per week van de settop box (53 minuten) en streaming audiospelers (45 minuten) is samen 98 minuten per week.
Mobiele apparaten hebben een kortere luistertijd, smartphone 23 en tablet 11 minuten per week, hetgeen past bij de mobiliteit en functie. Luisteraars kiezen vooral voor radiobeluistering via de eigen sites en apps van de radiostations.

In de auto blijft radio luisteren via de autoradio veruit het meest gebruikte apparaat, ongeveer 80% van de mensen luistert via de radio. CD beluistering in de auto daalt sterk, van 60% in december 2011 naar 33% nu. Gebruik van smartphone en mp3 spelers in de auto blijft beperkt en stabiel.

De landelijke consumentencampagne van Digital Radio+ werpt eerste vruchten af, de bekendheid en de beluistering van DAB+ groeit gestaag.

Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met Cebuco, PMA, Spot, RAB en KVB. De steekproef uit het GfK consumentenpanel bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor de 13.070.000 Nederlandse internet gebruikers.

link samenvatting onderzoek

www.rab.fm