Popmuziektak los van Foreign Media Group

02-03-2009 @ 14:08

Arjen Terpstra heeft door een management buy-out per 1 maart de popmuziekactiviteiten van Foreign Media Group (FMG) overgenomen. Hij blijft echter ook als president/commissaris aan FMG verbonden. Dit bedrijf heeft besloten zich terug te trekken uit de markt voor popmuziek.
Haar leidende positie in de markt voor klassieke muziek wil zij de komende jaren uitbouwen. Deze stap past in de eind vorig jaar aangescherpte strategie van de groep, waarbij FMG investeert in markten waar zij een leidende positie heeft dan wel denkt snel te kunnen verwerven.
FMG heeft de crossmediale filosofie grotendeels losgelaten en gekozen voor investeringen in games, films, boeken en klassieke muziek. Popmuziek was een vreemde eend in de bijt. Terpstra brengt de popactiviteiten onder in een nieuwe onderneming: T2 Entertainment, die vanuit het Friese Grouw opereerd. Hij gaat het nieuwe bedrijf samen met Tjarda Faber leiden. PinkRecords blijft vanuit de huidige standplaats Drachten en met dezelfde mensen de sales en distributie doen en blijft ook volledig functioneren als label. Andere labels waarmee het bedrijf zich in de markt zal manifesteren, zijn FM Jazz en T2 Entertainment. Laatstgenoemde zal zich vooral met export bezighouden.  
Het persbericht kondigt aan dat ‘de activiteiten van de onderneming op geen enkele wijze vertraging zullen oplopen, omdat de transitie als ‘going concern’ zal worden gerealiseerd’. Volgens FMG-ceo Philip Alberdingk Thijm zal T2 Entertainment ‘een belangrijke toeleverancier worden op het gebied van muziek voor onze klanten in het non-traditionele segment’. Beide bedrijven zullen gescheiden in de markt opereren, en waar opportuun elkaar als partners inschakelen.
Terpstra stelt zich ten doel met T2 Entertainment ‘de bestaande activiteiten te versterken en vergroten’. “We willen onze service uitbreiden met verschillende verdienmodellen”, zegt hij. “We moeten slagvaardig zijn op diverse terreinen: fysiek en digitaal, traditioneel en non-traditioneel.” In dat opzicht verandert behalve de naam dus weinig, alhoewel Terpstra zijn personeelsbestand wel inkrimpt van 17 naar 12 personen.