Armin van Buuren eerste DJ die Google+ Hangouts integreert in live events

09-02-2013 @ 19:14

Armin chat met fans tijdens ASOT600 ‘The Expedition’ wereldtour

Deze week kondigde Armin van Buuren aan dat hij tijdens de liveshows van zijn aanstaande A State of Trance ‘The Expedition’ wereldtournee live met fans zal videochatten via Google+ Hangouts. Hij is daarmee de eerste artiest in de dance-scene die deze unieke interactie biedt. Via de hangouts kunnen fans videochatten met hun persoonlijke DJ held, evenals met artiesten als Markus Schulz, Dash Berlin en W&W. Het is niet alleen de perfecte manier om ze kennis te laten maken met het snelgroeiende sociale medium Google+, maar ook om hun luisterervaring vanaf thuis spannender te maken.

14 Februari trapt de A State of Trance 600 wereldtour van de Nederlandse DJ op spectaculaire wijze af in het Spaanse Madrid (overigens helemaal uitverkocht). Armin van Buuren kondigde aan dat zijn tour, waarmee hij de 600ste episode van zijn A State of Trance radioshow viert, ‘groter, beter en interactiever’ gaat worden. Naast de liveradio en videouitzendingen zullen Armin en andere DJ’s op de line-up tijdens de live shows ook met fans gaan video chatten. De live-uitzendingen van de shows zullen miljoenen muziekliefhebbers van over de hele wereld bij elkaar brengen. 8 van de 12 shows worden live uitgezonden en bieden de mogelijkheid tot de Google+ Hangout videochats. A State of Trance-fans zijn bij deze uitgenodigd om zich in te schrijven voor de Google+ Hangout sessies via www.astateoftrance.com/hangout.

Armin van Buuren: ”Ik heb op mijn Google+ pagina meer dan 1 miljoen fans en dit aantal is alleen maar groeiende. Ik hoop via de Google+ Hangouts mijn radio show naar een hoger niveau te tillen en het nog interactiever met de fans te maken. Iedere week luisteren er ruim 20 miljoen mensen naar mijn radio show, dus ik wil voor deze special live uitzendingen graag een stapje verder gaan. Via de Google+ Hangouts kan ik van luisteraars kijkers maken en ze een plaatsje op de voorste rij aanbieden.

De tour, die naast steden als Mexico, Sao Paolo, New York en Kuala Lumpur ook Den Bosch zal aandoen, is gedeeltelijk al uitverkocht. Ook de kaartverkoop van de grote afsluitende show, 6 april in de Brabanthallen in Den Bosch, gaat erg hard. Het grootste deel van de ruim 30.000 kaarten is al verkocht.

Google+ page Armin van Buuren: www.arminvanbuuren.com/googleplus
Google+ page A State Of Trance: www.astateoftrance.com/googleplus

Muziek en Nederland
Dancemuziek is een van de grootste culturele exportproducten van Nederland. Afgelopen december benoemde het kabinet de muziekindustrie nog tot Nederlandse creatieve topsector. Nederlandse DJ’s als Armin van Buuren staan al jaren steevast in de top-3 van beste DJ’s ter wereld en in de volledige top-50 staan nog veel meer Nederlandse DJ’s (zie hele lijst via deze link). Dat dancemuziek leeft in Nederland, is ook terug te zien aan de tijdbesteding op het internet. Dagelijks gebruiken 2,5 miljoen Nederlanders het internet voor o.a. het beluisteren, downloaden of delen van dancemuziek. Niet voor niets besteden steeds meer DJ’s en muzieklabels meer tijd aan sociale media om met liefhebbers en nieuwe fans in contact te komen en te blijven.

Meer interactie tussen artiesten en fans
Artiesten willen niet alleen informatie zenden. Ze willen juist de dialoog aangaan door creatieve internettoepassingen te bedenken om het contact met hun fans en volgers te versterken. Hingen ‘groupies’ vroeger voor de kleedkamer, nu hebben ze direct contact met hun idool via sociale media. De fans verwachten en krijgen zo een persoonlijke ervaring en zo versterken DJs en bands de relatie met hun fans. Een meer recente ontwikkeling die we vanuit Google zien, is dat steeds meer artiesten, zowel gevestigde namen als beginnende artiesten, video-opnames maken en streamen via hun site en sociale kanalen.

YouTube, Google+ en Hangouts maken muziekindustrie 'socialer'
Steeds meer Nederlandse muzikanten en muzieklabels maken gebruik van YouTube om bekender te worden en ook geld te verdienen met advertentie-inkomsten. Zo heeft Armada Music een kanaal met meer dan 760 miljoen views en meer dan 750,000 abonnees. Maar ook onbekende artiesten kunnen naam maken- met als beste voorbeeld Gangnam Style van Psy, een video die voor het eerst in de geschiedenis van YouTube meer dan een miljard views haalde. Tien jaar geleden was het echt ondenkbaar geweest dat een Zuid-Koreaanse artiest bekend zou worden in het westen, maar met 800 miljoen bezoekers heeft ineens iedereen toegang tot een flink gedeelte van de hele wereld. En steeds meer festivals maken gebruik van live streams op YouTube.

Artiesten gebruiken YouTube, maar gaan ook meer in gesprek met artiesten en fans. Bijvoorbeeld via Google+. Veel DJ’s, waaronder Armin van Buuren, maar ook festivals, beschikken over een eigen Google+-pagina. Niet alleen delen platenlabels en DJ’s updates en foto’s, ook zetten zij in op live videochats (Google+ Hangout), bijvoorbeeld voor persconferenties, interviews of workshops.
En, niet te vergeten natuurlijk: Zie ook hier voor een recent interview met Armada Music, waarin dit label de inzet van YouTube en Google+ ook noemt als belangrijke trends voor 2013.

Check hier Armin van Buuren’s oproep voor Google+ Hangouts tijdens ASOT600: https://www.youtube.com/